Rasmus Schoop foran det miljøskab, hvor flere cykelbatterier selvantændte. Foto: Privat
Rasmus Schoop foran det miljøskab, hvor flere cykelbatterier selvantændte. Foto: privat
18. juni 2021

Brugte cykelbatterier startede brand i boligområde

Ejendomsfunktionærerne i boligselskabet Baldersbo finder flere og flere brugte cykelbatterier, som bliver smidt i boligområdet. Problemet kan i værste fald koste liv.

Det var en slem overraskelse, der forleden mødte ejendomsfunktionær og tillidsmand Rasmus Schoop og hans kolleger i Baldersbo i Ballerup. Et miljøskab brød i brand, da flere brugte cykelbatterier selvantændte.

- Mine kolleger og jeg havde lagt batterierne i miljøskabet, for det plejer vi jo at gøre med batterier. Vi anede ikke, at de var så farlige og troede jo, at alt var i orden, hvis vi bare lagde dem forsvarligt i skabet, siger Rasmus Schoop.

Han fortæller, at syren i de store batterier hurtigt begyndte at koge og toppen af batterierne skød ud gennem siden af stålskabet som projektiler på grund af det høje tryk i batterierne. Og det gik hurtigt.

- Det tog kun fem sekunder, så begyndte det at brænde. Kollegerne nåede lige at låse døren til kemiskabet, så begyndte det at buldre og ryge. Det hele kunne være eksploderet i hovedet på dem.

Risiko for ejendomsfunktionærer og beboere
Ud over cykelbatterier kan et miljøskab indeholde alt fra almindelige batterier til gasflasker og benzin. Det er en farlig cocktail og kan i værste fald starte en voldsom brand, der hurtigt breder sig til store områder og i sidste ende, kan det komme til at koste menneskeliv.

Helt så galt gik det ikke i Baldersbo. Her nåede ilden ud på en parkeringsplads og var ved at antænde en campingvogn, men brandfolkene var hurtigt på stedet og nåede at få branden under kontrol, inden den bredte sig yderligere.

- Vi dækker et stort område med 1500 boliger, så der måtte 2 brandstationer til for at dække slukningen i tilfælde af, at branden skulle komme ud af kontrol, fortæller Rasmus Schoop.

Et farligt arbejde
Da brandfolkene nåede frem, måtte de skære hul i døren ind til miljøskabene med vandtryk for at komme ind og slukke branden. Her fandt de frem til de brændende batterier og fik dem flyttet over i nogle store vandbeholdere, for en batteribrand slukker man ikke så let.

- Batterierne stod i de her vandbeholdere og kogte i 3 dage. Det boblede, og vandet blev helt gråt. Det stank af syre, fortæller Ramus Schoop.

Da batterierne endelig stoppede med at koge, var vandet fyldt med syre. Det gav Rasmus og kollegerne en ny hovedpine, for de kunne ikke bare hælde vandet ud. I stedet skulle det fordeles i lukkede beholdere med højst 5 liter i hver for senere at kunne stilles til afhentning i miljøskabene.

- Det var et større arbejde at få styr på, for det skulle jo gøres ordentligt.

Smides i området
Rasmus Schoop og hans kolleger finder flere og flere cykelbatterier, der bliver smidt i boligområdet.

- Der ligger løbende bunker med tre-fire batterier, som nogen har smidt. Dem finder vi jo, når vi kommer rundt og passer vores arbejde i området.

Han ved ikke, hvem der lægger batterierne i området, men han og kollegerne formoder, at det er cykelhandlere, der smider dem, fordi det er dyrt for dem at aflevere de brugte batterier på Genbrugsstationen.

- Jeg kan jo ikke vide det, men det er nok ikke almindelige beboere, der smider flere ad gangen. De kan jo også bare aflevere dem til os uden, at det koster dem noget, siger han.

Men nu er Rasmus og hans kolleger opmærksomme på problemet og vil gøre, hvad de kan for at forebygge, at batterierne bliver smidt i de grønne områder.

- Politiet er inde over, og der er kameraer alle steder i området. Vi har endnu ikke set noget på overvågningen, men vi holder øje. 

Sådan håndterer du cykelbatterier

Salget af elcykler i Danmark er i voldsom vækst, og dermed stiger antallet af cykelbatterier tilsvarende. Elcykler kører på lithiumbatterier, der har en langt højere energitæthed end almindelige batterier. Derfor udgør de en større brandfare, hvis de ikke håndteres korrekt.

Efter et møde med beredskabsstyrelsen er Rasmus Schoop og hans kolleger blevet meget klogere på forsvarlig håndtering af brugte cykelbatterier.

Boligselskabet har nu udarbejdet disse nye retningslinjer for håndtering af brugte cykelbatterier:

  1. De brugte cykelbatterier skal pakkes ind i 3 lag plastik.
  2. Batterierne skal ligge for sig selv i eget miljøskab.
  3. Batterierne må ikke røre metal eller andre batterier, da det kan få dem til at antænde.
  4. Hvis der går ild i et cykelbatteri, skal det ned i en murerbalje med vand og blive liggende, indtil det holder op med at koge og udsende syredampe